Δευτέρα 14 Φεβρουαρίου 2011

Α΄ Ε.Λ.Μ.Ε. Αιτωλ/νίας: Όχι στις συγχωνεύσεις- καταργήσεις σχολείων


Το Δ.Σ. της Α΄ ΕΛΜΕ Αιτ/νίας απέστειλε στον Διευθυντή Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας την παρακάτω επιστολή-απάντηση στις προτάσεις για καταργήσεις-συγχωνεύσεις σχολείων:

Το Δ.Σ. της Α΄ ΕΛΜΕ Αιτ/νίας αφού έλαβε γνώση των προτάσεων του Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σε συνεδρίασή του αποφάσισε ομόφωνα τα εξής:
Εκφράζουμε την εντονότατη ανησυχία μας .....για τις επιχειρούμενες αλλαγές. Χωρίς να είμαστε αντίθετοι σε διορθωτικές κινήσεις που αφορούν κάποιες ακραίες περιπτώσεις, που τυχόν υπάρχουν, διαφωνούμε στην «λογική» που υπακούει στις επιταγές του Δ.Ν.Τ. και επιβάλλει ως πρώτιστο μέλημα όχι την ποιότητα στην εκπαίδευση, αλλά το «φθηνό σχολείο». 
Επισημαίνουμε ότι οποιαδήποτε απόφαση και αν ληφθεί από την πλευρά σας θα πρέπει να έχει την σύμφωνη γνώμη του αντίστοιχου συλλόγου διδασκόντων, του συλλόγου γονέων και του Δήμου στον οποίο ανήκει το σχολείο.
Επιπλέον θεωρούμε πως πρέπει να πάρουμε υπ’ όψιν μας ορισμένα παιδαγωγικά κριτήρια, που κατά την γνώμη μας πρέπει να είναι τα παρακάτω:

1.  Ανώτατος αριθμός μαθητών ανά τμήμα το 25. Θεωρούμε ακατανόητο να μην έχει θεσμοθετηθεί το όριο των 25 μαθητών ανά τμήμα. Για καθαρά  παιδαγωγικούς λόγους απαιτούμε τα τμήματα των μαθημάτων κατεύθυνσης, να έχουν ανώτερο όριο τους 20 μαθητές. Είναι απολύτως λογικό ότι  τα πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα πρέπει να διδάσκονται σε ολιγομελή τμήματα, ώστε οι μαθητές να προετοιμάζονται για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις με τον καλύτερο τρόπο, αφού έτσι δίνεται η δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να εντοπίσει ευκολότερα τυχόν αδυναμίες των υποψηφίων και να κάνει τις απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις. Ο ανώτατος αριθμός των 20 μαθητών στο τμήμα θα πρέπει να τηρείται και στις σχολικές μονάδες της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Επίσης, απαιτούμε να θεσμοθετηθεί η αναλογία των 10 μαθητών ανά καθηγητή στα εργαστήρια σε όλους τους τύπους σχολείων όχι μόνο για λόγους παιδαγωγικούς αλλά και υγιεινής και ασφάλειας μαθητών και εκπαιδευτικών.

2.  Η κατάργηση μιας σχολικής μονάδας έχει αρνητικές κοινωνικές συνέπειες. Με δεδομένο ότι αρκετοί από τους κατοίκους θα μετακινηθούν προκειμένου να προσφέρουν στα παιδιά τους την καλύτερη δυνατή μόρφωση, το αποτέλεσμα θα είναι ο μαρασμός των τοπικών κοινωνιών. Στο πρόσφατο παρελθόν έχει καταγραφεί  η ερήμωση χωριών, των οποίων τα σχολεία καταργήθηκαν.   Παράλληλα, είναι μεγάλος ο κίνδυνος να αυξηθεί η σχολική διαρροή κατά τη διάρκεια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης ιδίως για οικογένειες χαμηλού εισοδήματος που δεν θα έχουν δυνατότητα μετεγκατάστασης. Αυτό επιβεβαιώνουν και σχετικές επιστημονικές έρευνες.

3. Το «κόστος» για το μαθητή. Η συγχώνευση σχολείων θα έχει ως αποτέλεσμα «σπατάλη» χρόνου και ταλαιπωρία των μαθητών, οι οποίοι καθημερινά θα αναγκάζονται να διανύουν μεγάλες αποστάσεις μέχρι να φτάσουν στο σχολείο τους. Με καθαρά παιδαγωγικά κριτήρια θα πρέπει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να δείξει τον απαιτούμενο σεβασμό στο χρόνο των μαθητών, των πιο σκληρά εργαζομένων Ελλήνων, όπως έχουν δείξει οι σχετικές έρευνες. Η απώλεια χρόνου λόγω μετακίνησης  θα επιβαρύνει περαιτέρω το ήδη βεβαρημένο πρόγραμμα των μαθητών και σαφέστατα θα επηρεάσει και τη σχολική τους επίδοση.

4.  Λόγοι ασφαλείας που έχουν να κάνουν με τη σωματική ακεραιότητα των μαθητών. Δεν πρέπει να λησμονείτε το κακό οδικό δίκτυο σε πολλές περιοχές του νομού μας, ιδιαίτερα στις ορεινές περιοχές, καθώς και τις ειδικές κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν σε αυτές. Η καθημερινή αυτή ταλαιπωρία των μαθητών εγκυμονεί κινδύνους ατυχημάτων.

5.  Το πιθανό όφελος από την εξοικονόμηση πόρων με την κατάργηση σχολικών μονάδων  μετακυλίεται στο κόστος της καθημερινής μεταφοράς των μαθητών.

6. Όσον αφορά τις σχολικές μονάδες στα αστικά κέντρα της περιοχής μας επιβάλλεται ένας σοβαρός σχεδιασμός, με τη συνεξέταση πολλών παραγόντων. Σε κάθε περίπτωση το Δ.Σ της Α΄ ΕΛΜΕ είμαστε αντίθετοι με τη δημιουργία τεράστιων σχολικών συγκροτημάτων που θα αποτελούνται από πολυπληθή τμήματα (30 μαθητών), γιατί είναι βέβαιο ότι δεν είναι δυνατόν να επιτελέσουν οι εκπαιδευτικοί το έργο τους με αποτελεσματικότητα.

Τελικά δεν θεωρούμε ότι η συγχώνευση σχολείων πρέπει να είναι προτεραιότητα σήμερα. Αντιθέτως θα έπρεπε να τίθενται ως ζητήματα αιχμής η πολύπλευρη στήριξη των εκπαιδευτικών προκειμένου να ασκήσουν το εκπαιδευτικό τους έργο, η ενίσχυση των μαθητών (π.χ. με προγράμματα αντισταθμιστικής αγωγής), η επίλυση των σοβαρών προβλημάτων υλικοτεχνικής και κτιριακής υποδομής που αντιμετωπίζουν τα σχολικά κτίρια σήμερα κ.ά.

Στην εισήγησή σας προτείνετε την συγχώνευση του ΕΠΑΛ Κατοχής με το 1ο ΕΠΑΛ Μεσολογγίου. Ουσιαστικά δεν πρόκειται για συγχώνευση, αλλά για κατάργηση του ΕΠΑΛ Κατοχής. Η πρότασή σας αυτή δεν συνάδει με όσα παραπάνω σας αναφέραμε αλλά ούτε και με κριτήρια που εσείς ο ίδιος θέσατε στην εισηγητική σας πρόταση.

Πιο συγκεκριμένα:
Όπως μας δήλωσε ο Δήμαρχος Ι. Π. Μεσολογγίου κατά τη διάρκεια συνάντησής του με το προεδρείο του δ.σ. της Α΄ ΕΛΜΕ, για το νέο κτίριο του ΕΠΑΛ Κατοχής έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή του και πρόκειται να είναι πολύ σύντομα έτοιμο. Ενώ ήδη έχουν γίνει κάποιες εργασίες προετοιμασίας στον χώρο που πρόκειται να κτιστεί το νέο κτίριο.
Το μαθητικό δυναμικό του σχολείου είναι τέτοιο που εξασφαλίζει την χωρίς προβλήματα λειτουργία της σχολικής μονάδας.
Αν το ΕΠΑΛ Κατοχής καταργηθεί πολλοί μαθητές θα αναγκαστούν να μετακινούνται καθημερινά ακόμη και 60 (+ 60 στην επιστροφή) χιλιόμετρα σε ένα κακό οδικό δίκτυο ενώ και εσείς επισημαίνετε ότι η μέγιστη απόσταση που θεωρείται δυνατή η μετακίνηση είναι τα 45 χιλιόμετρα.

Έχοντας μια αρκετά καλή εικόνα της κοινωνικής και οικονομικής κατάστασης της περιοχής θεωρούμε βέβαιο ότι πολλοί από τους σημερινούς μαθητές του ΕΠΑΛ Κατοχής θα διακόψουν την φοίτησή τους αν πρόκειται να αναγκαστούν να μετακινούνται καθημερινά στο Μεσολόγγι. Από αυτή την πλευρά είναι πολύ μεγάλη η κοινωνική και εκπαιδευτική προσφορά του συγκεκριμένου σχολείου.
Επιπλέον πρέπει να μετρήσει πολύ στην τελική σας απόφαση ότι κατηγορηματικά αντίθετοι στην κατάργηση του σχολείου είναι οι μαθητές του σχολείου, οι γονείς τους, ο σύλλογος διδασκόντων και ο δήμαρχος Ι. Π. Μεσολογγίου.

Για όλα τα παραπάνω θεωρούμε ότι όχι μόνο δεν πρέπει να καταργηθεί το ΕΠΑΛ Κατοχής αλλά αντιθέτως πρέπει να παρθούν όλα εκείνα τα μέτρα που είναι απαραίτητα για να στηριχθεί με κάθε τρόπο η δουλειά των συναδέλφων μας στο συγκεκριμένο σχολείο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: