Παρασκευή 25 Μαρτίου 2011

Ο διαχειριστικός έλεγχος στο δήμο Μεσολογγίου


Δημοσιεύματα στον τοπικό τύπο και σε ιστολόγια αναφέρουν ότι «Η νέα δημοτική αρχή Μεσολογγίου επαινέθηκε τις τελευταίες ημέρες γιατί έπραξε το αυτονόητο. Αποφάσισε δηλαδή να ζητήσει διαχειριστικό έλεγχο στον διευρυμένο δήμο για τα έτη 2007 - 2010 και σε όλα τα Νομικά Πρόσωπα.......
Η νέα δημοτική αρχή ζήτησε αυτός ο έλεγχος να γίνει από ορκωτούς λογιστές και τους ελεγκτές δημόσιας διοίκησης».

Στο σημείο αυτό λοιπόν να τονίσουμε ότι η νέα δημοτική αρχή Μεσολογγίου δεν πράττει το αυτονόητο, αλλά εφαρμόζει ότι προβλέπει ο  σχετικός νόμος που αναφέρει ότι «Ο ισολογισμός και τα αποτελέσματα χρήσεως, πριν την υποβολή τους στο δημοτικό συμβούλιο, ελέγχονται από έναν Ορκωτό Ελεγκτή Λογιστή.»
Για το λόγο αυτόν (υποχρέωση του νόμου) αυτές τις μέρες γίνεται έλεγχος από ορκωτό λογιστή στον πρώην δήμο Αιτωλικού και σίγουρα θα γίνει και στον πρώην δήμο Μεσολογγίου και Οινιαδών (αν δε γίνεται ήδη).

Αναρωτιέται όμως κανείς είναι πανάκεια ο έλεγχος των ορκωτών λογιστών; Γιατί άραγε πρόσφατα ο δημοτικός σύμβουλος κ. Μπαλαμπάνης είπε ότι «οι ορκωτοί λογιστές νομιμοποιούν παρανομίες»; Ο οποίος κ Μπαλαμπάνης είναι ανώτερος υπάλληλος της Δ.Ο.Υ Μεσολογγίου (μέχρι πρόσφατα Διευθυντής Ελέγχων) και γνωρίζει εξ αντικειμένου την λειτουργία των ορκωτών λογιστών.
Οι ορκωτοί λογιστές λοιπόν, οι οποίοι ορίζονται υποχρεωτικά για ελέγχους σε όλους τους ΟΤΑ και δεν τους καλεί κανείς για να μας κάνει χάρη, ελέγχουν πρώτα απ’ όλα την εφαρμογή των κανόνων της λογιστικής επιστήμης στα βιβλία. Στην ουσία δηλαδή ελέγχουν αν οι υπάλληλοι κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Επίσης ελέγχουν τη νομιμότητα των δαπανών που έγιναν. Δηλαδή αν υπάρχουν νόμιμα παραστατικά (θεωρημένα τιμολόγια κλπ) , αν υπάρχουν οι αντίστοιχες αποφάσεις των οργάνων διοίκησης του δήμου (δημαρχιακή επιτροπή, δημοτικό συμβούλιο) αν το ένταλμα πληρωμής που εκδόθηκε συνοδεύεται από τα απαραίτητα για την πληρωμή έγγραφα του προμηθευτή (φορολογική, ασφαλιστική ενημερότητα) και διάφορες άλλες λεπτομέρειες (νόμιμες υπογραφές κλπ) ρουτίνας.
Θα πρέπει να είναι είτε αφελείς είτε χαζός κάποιος αιρετός ή αρμόδιος υπάλληλος για να πιαστεί παραβάτης σε αυτούς τους ελέγχους.
Και να πούμε επίσης ότι οι ορκωτοί λογιστές που θα κάνουν τον έλεγχο, επιλέγονται από τους ελεγχόμενους ελεύθερα χωρίς να τους επιβάλλει κανείς το ποιόν θα ορίσουν. Δηλαδή μπορεί κάλλιστα ο ορκωτός να έχει ελέγξει και να έχει πληρωθεί για έλεγχο που έκανε στην ατομική επιχείρηση  κάποιου αιρετού….

Από τη άλλη μεριά έχουμε το Σώμα Επιθεωρητών-Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (Σ.Ε.Ε.Δ.Δ.) Βασικοί άξονες - στόχοι του Σ.Ε.Ε.Δ.Δ. είναι:
-Η βελτίωση της αποτελεσματικότητας και η αύξηση της αποδοτικότητας της διοικητικής δράσης.
-Η βελτίωση της ποιότητας και επάρκειας των παρεχόμενων από τη Δημόσια Διοίκηση υπηρεσιών.
-Η οικονομικότητα της διοικητικής λειτουργίας και ο περιορισμός της σπατάλης.
-Η προστασία των αρχών της νομιμότητας και η κατοχύρωση της διαφάνειας στις διοικητικές πράξεις. (Περισσότερα για το ΣΕΕΔΔ εδώ)

Μέχρι εδώ βλέπουμε ότι οι έλεγχοι γίνονται επί της νομιμότητας των δαπανών και των διοικητικών πράξεων. Πουθενά δεν αναφέρεται όμως η σκοπιμότητα των πράξεων και των δαπανών.

Ποιος θα ελέγξει  αν μια δαπάνη (νόμιμη σίγουρα) έπρεπε να γίνει ή έγινε για σκοπούς που δεν εξυπηρετούν το κοινό συμφέρων αλλά το συμφέρον των αιρετών;
Ποιος θα ελέγξει γιατί επιλέχτηκε ο Α προμηθευτής υλικών και όχι ο Β που είναι και φτηνότερος; Βέβαια εδώ βολεύουν και τα χρέη που έχει ο δήμος γιατί μπορεί να χρησιμοποιηθεί ο ισχυρισμός ότι ο φθηνότερος προμηθευτής δεν μας δίνει υλικά λόγω χρεών του δήμου σ’ αυτόν που δεν μπορούν να πληρωθούν. Εξάλλου τα ακριβά δεν τα επιβαρύνεται κανείς εκ των διοικούντων παρά μόνο οι δημότες.
Ποιος θα ελέγξει αν μια ακριβή επισκευή μηχανημάτων – μεταφορικών μέσων – μοτέρ – αντλιών κλπ, ήταν απαραίτητη να γίνει, έγινε με οικονομικό τρόπο και το καθ’ όλα νόμιμο τιμολόγιο που κόπηκε, ανταποκρίνεται στο πραγματικό ύψος της δαπάνης που έγινε και δεν «φουσκώθηκε» για διάφορους λόγους….
Ποιος θα ελέγξει αν οι εκατοντάδες απευθείας αναθέσεις έργων, ανταποκρίνονται σε έργα αναγκαία, σε έργα που πράγματι έγιναν και δεν είναι μόνο στα χαρτιά ή σε έργα που το νόμιμο τιμολόγιο που εκδόθηκε ανταποκρίνεται στο πραγματικό ύψος του κόστους;
Αλλά ακόμα και για δημοπρατημένα έργα μπορεί να βρει κανείς ατασθαλίες αλλά μ’ αυτό ας ασχοληθούμε κάποια άλλη φορά.

Η ουσία είναι ότι κανείς ορκωτός λογιστής, κανείς επιθεωρητής – ελεγκτής δημόσιας διοίκησης ή κανείς υπάλληλος του υπουργείου Εσωτερικών δεν πρόκειται να κάνει «ουσιαστικό» έλεγχο, γιατί τα άτομα αυτά ξένα προς τον δήμο Μεσολογγίου δεν ξέρουν από πού βγαίνει ο ήλιος στο Μεσολόγγι και κατά πού πέφτει το Δημαρχείο. Το μόνο που μπορούν να προσφέρουν είναι έλεγχος νομιμότητας (σίγουρα θα τα  βρουν όλα νόμιμα) και όχι έλεγχο σκοπιμότητας και αναγκαιότητας δαπανών και διοικητικών πράξεων.

Αν η νέα μας δημοτική αρχή επιθυμεί πραγματικό και ουσιαστικό έλεγχο, τους προτείνουμε να κάνουν κάτι πρωτοποριακό.
   
Να φτιάξουν μια άτυπη επιτροπή ελέγχου αποτελούμενη από δημοτικούς συμβούλους και πολίτες με  τις απαραίτητες γνώσεις (μηχανικούς, οικονομολόγους, τεχνικούς, νομικούς), άτομα με εμπειρία στη διοίκηση και στον έλεγχο.  Να πλαισιώσει τα άτομα αυτά με αρμόδιους δημοτικούς υπαλλήλους για να μπορούν να έχουν πρόσβαση στα απαραίτητα στοιχεία. Να είναι ολιγομελής ώστε να είναι ευέλικτη δηλ 5-7 άτομα. Και τέλος το αποτέλεσμα του ελέγχου να ανακοινωθεί και συγχρόνως να προωθηθεί στη δικαιοσύνη για διερεύνηση τυχόν παρανομιών.
Κατά προτίμηση δε, στην επιτροπή αυτή την πλειοψηφία να την έχουν άτομα προερχόμενα από την αντιπολίτευση του δήμου, ώστε να αποδείξει η δημοτική μας αρχή ότι δεν εξοφλεί τυχόν «κομματικά γραμμάτια».

Δεν υπάρχουν σχόλια: