ΚΥΡΙΑΚΗ 13-02-11 ΩΡΕΣ: 7-9 & 9-11 μ.μ.
ΔΕΥΤΕΡΑ 14-02-11 ΩΡΕΣ: 7-9 & 9-11 μ.μ.
Τρικούπειο Πολιτιστικό Κέντρο
Ο ΕΚΛΕΚΤΟΣ
THE BOOK OF ELI
THE BOOK OF ELI
Περιπέτεια δράσης , δραματική
Διάρκεια:118'
Σκηνοθεσία: Άλμπερτ και Άλεν Χιουζ
Ηθοποιοί: Μίλα Κούνις, Ντένζελ Γουόσινγκτον, Γκάρι Όλντμαν, Μάλκολμ ΜακΝτάουελ, , Μάικλ Γκάμπον, Τζένιφερ Μπιλς
Στο κοντινό μέλλον, 30 χρόνια περίπου μετά τον τελευταίο πόλεμο, ένας μοναχικός άνθρωπος διασχίζει την κατεστραμμένη πλέον Αμερική. Άδειες πόλεις, ραγισμένες λεωφόροι, καμένη γη γύρω του – τα σημάδια μιας ολέθριας καταστροφής. Δεν υπάρχει πλέον πολιτισμός ούτε νόμος. Οι δρόμοι ανήκουν σε συμμορίες που θα σκότωναν έναν άνθρωπο για τα παπούτσια του, για μια στάλα νερό… ή και για κανένα λόγο. Ο Iλαϊ νιώθει επιλεγμένος από τον Θεό για να εκπληρώσει ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο με τεράστιο προσωπικό κόστος: να προστατεύσει ένα ιερό βιβλίο, το οποίο περιέχει τα μυστικά για τη σωτηρία της ανθρωπότητας. Ο Κάρνεγκι όμως, δεσπότης μιας μικρής πόλης, γνωρίζει τη δύναμη που κρατάει στα χέρια του ο Iλαϊ και είναι αποφασισμένος να την αποκτήσει με κάθε τρόπο…
Λίγα λόγια για την ταινία
Αισθητικά καλοφτιαγμένη και προσεγμένη στις λεπτομέρειες ταινία, με εντυπωσιακή φωτογραφία, μισοσβησμένη - μισοπεθαμένη κυριολεκτικά (όπως, άλλωστε και ο κόσμος που ...ξέραμε, σύμφωνα με την ιστορία). Τα ξεφτισμένα χρώματα δίνουν την ευκαιρία στους ταλαντούχους αδερφούς Χιούζ να παίξουν "ζωγραφίζοντας" στα ερημοποιημένα από την καταστροφή του κόσμου, άγρια και καταθλιπτικά τοπία, όλη την παρακμή του πολιτισμού. Στο "μετά", η χριστιανική ηθική ξεπροβάλλει με τη δύναμη που της χαρίζει απλόχερα η Πίστη, ως η μόνη εναλλακτική λύση στα προβλήματα του κόσμου, κάτι που ίσως ενοχλήσει ορισμένους. Άλλωστε, η Βίβλος είναι το βιβλίο με τις περισσότερες πωλήσεις στον πλανήτη μας! Είναι πράγματι τόσο περιζήτητη που γίνεται το πιο σπάνιο βιβλίο ακόμα και στην υποτιθέμενη καταστροφή του κόσμου;
Η μετά-αποκαλυπτική, προφητική ταινία έρχεται τη στιγμή που κατακλυζόμαστε μέρα με τη μέρα με βιβλία και ταινίες σχετικά με την υποτιθέμενη συντέλεια του κόσμου (2012). Άρα από πλευράς τάιμινγκ προσπαθεί να εκμεταλευτεί τη συγκυρία και τη μόδα, εμπορικά, μόνο που η δημιουργία των Χιούζ, αξιοποιεί και βαθύτερα, δημιουργικά κριτήρια. Έχουν το ταλέντο να μας ταξιδέψουν σε άλλα μονοπάτια, πέρα από την επιφάνεια. Σε όσους άρεσαν ΜΑΝΤ ΜΑΞ και ΖΩΝΤΑΝΟΣ ΘΡΥΛΟΣ (I AM LEGEND) θα αρέσει ιδιαίτερα. Χωρίς ωστόσο να επιμείνουν στις λίγες αλλά καλές στιγμές δράσης. Επίσης η κατανυκτική ατμόσφαιρα "δένει" υπέροχα με την μουσική επένδυση, που σπάει και κάποια στερεότυπα με πινελιές χιούμορ! (το τραγούδι από το γραμμόφωνο στο σπίτι των ηλικιωμένων).
Η ταινία συνολικά, παρουσιάζει ενδιαφέρον κυρίως στο πρώτο μέρος χωρίς να αποκαλύψω το μυστικό του Iλαϊ και του βιβλίου του (στο δεύτερο και πλην αυτού, αναμενόμενης πλοκής), σε ρυθμούς ηλεκτρισμένου road movie. Μπορεί το ηθικό δίδαγμα να φαντάζει αρκετά συντηρητικό κι απλοϊκό (νεο-χριστιανικό), όμως δε παραλείπεται να δοθεί η εξήγηση με παραδείγματα από τους αρκετά, σχηματικούς χαρακτήρες. Η αιώνια μάχη του καλού με το κακό βρίσκεται σε εξέλιξη και προετοιμάζεται για την τελική σύγκρουση. Η πορεία του Iλαϊ (Ντένζελ Γουάσινγκτον), στη Νέα Εποχή έχει μεγάλο κόστος, όχι μόνο για τον ίδιο. Σε παρόμοια θέματα η αυτοθυσία, λειτουργεί λυτρωτικά στο συναίσθημα και την ανθρώπινη ματαιοδοξία. Οι περιπέτειες που συναντά στον δρόμο προς την Δύση (στο Νέο Μουσείο Πολιτισμού) δίνονται ως συνήθως με την υπερβολή - υπέρβαση των ανθρωπίνων ορίων χάρη στο CGI, πάντα σε συνάρτηση με την Αγία Γραφή. Ο δρόμος είναι στρωμένος με αγκάθια, βιβλικές παραβολές και φυσικά χωρίς επιστροφή. Υπάρχει και μια μικρή δόση ειρωνείας και σπλάτερ, στις λίγες σκηνές μάχης με πλούσιες αναφορές σε παρόμοιες ταινίες πολεμικών τεχνών όπως το KILL BILL .
Αυτό που μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση είναι το στυλιζάρισμα και η έντονη εκφραστική άποψη των σκηνοθετών. Ακόμα να να σημειώσω το πολύ καλό στήσιμο της κίνησης των ηθοποιών στο χώρο και μπροστά από την κάμερα, ερμηνευτικά, θυμίζοντας το ξεχασμένο "σπαγγέτι γουέστερν". Άλλωστε και οι πόλεις παραπέμπουν οπτικά σε "φαρ-ουέστ", αλλά και νομοτελειακά. Η Μίλα Κούνις, δεν διαθέτει μόνο ωραία εμφάνιση αλλά και το κάτι παραπάνω στο "φως" που την κάνει να ξεχωρίζει ως ανερχόμενη σταρ. Ο Γκάρι Όλντμαν συνήθως πείθει όταν υποδύεται τον κακό, όπως εδώ, χωρίς όμως να κλέβει την παράσταση. Ο ρόλος του Ντένζελ του πάει κουτί, χωρίς εξάρσεις και εντυπωσιακή ανατροπή, πλην του μυστικού .... της δύναμης και της σπιρτάδας του.
Συνοπτικά η ταινία θα κουράσει, όσους επιζητούν περισσότερη δράση και εφέ από μια φουτουριστική περιπέτεια, (που επιμηκύνει τεχνητά, το αγωνιώδες "απρόβλεπτο τέλος" της), θα ικανοποιήσει τους λάτρεις της τολμηρής αισθητικής και της εικαστικής γραφής και θα απογοητεύσει σεναριακά, όσους τη δουν "προκατειλημμένα".
Συνοπτικά η ταινία θα κουράσει, όσους επιζητούν περισσότερη δράση και εφέ από μια φουτουριστική περιπέτεια, (που επιμηκύνει τεχνητά, το αγωνιώδες "απρόβλεπτο τέλος" της), θα ικανοποιήσει τους λάτρεις της τολμηρής αισθητικής και της εικαστικής γραφής και θα απογοητεύσει σεναριακά, όσους τη δουν "προκατειλημμένα".
Δημήτρης Παπαμίχος myfilm.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου