Κυριακή, 10 Απριλίου 2016

ΕΙΝΑΙ Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΠΟΡΟΥ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΝΙΔΟΒΑΣ;

Πολύ νωρίς φέτος άρχισε το πρόβλημα με τα φύκια στην Νίδοβα του Αιτωλικού. Από την αρχή του Απρίλη που έφτιαξε ο καιρός, τα φύκια κάλυψαν τη λιμνοθάλασσα στην πλευρά της Ανατολικής Νίδοβας κι από κει πέρασαν και στο κανάλι.
Πολλά απ’αυτά επικάθονται στα ρηχά στις ανατολικές ακτές, όπου και σαπίζουν με αποτέλεσμα να δημιουργούν έντονη δυσοσμία και να γίνονται εστία μόλυνσης, υποβαθμίζοντας όλη την περιοχή και κάνοντας την διαβίωση ανυπόφορη.....

Το πρόβλημα είναι τεράστιο και για τους ψαράδες του Αιτωλικού που βλέπουν το εισόδημα τους να συρρικνώνεται, γιατί χάνουν όλη την Ανατολική Νίδοβα όπου το ψάρεμα είναι πλέον αδύνατο, όπως και στο κανάλι καθώς εκεί το πρόβλημα είναι ακόμα μεγαλύτερο, γιατί τα φύκια είναι πολλαπλάσια κάτω από το νερό με αποτέλεσμα να γίνεται απαγορευτική η αλίευση είτε με δίχτυα είτε με παραγάδια.
Στο τελευταίο δημοτικό συμβούλιο στο Μεσολόγγι, ο Δήμαρχος Μεσολογγίου Νίκος Καραπάνος ανέφερε ότι έχει δρομολογηθεί λύση του προβλήματος μέσω του Φορέα Διαχείρισης της λιμνοθάλασσας, που έχει να κάνει με τη βελτίωση της κυκλοφορίας των νερών της Νίδοβας. Αυτό θα επιτευχθεί με την άρση του δρόμου από το ύψος του «Κατράκειου» μέχρι την πρώτη νησίδα στον Πόρο και με κατασκευή κάθετου δρόμου από τα Ανατολικά μέχρι το Βιολογικό. Κατά τους επιστήμονες είπε ο κ. Δήμαρχος, η παρέμβαση αυτή θα λύση κατά 80% το πρόβλημα της Νίδοβας. (την εισήγηση του Δημάρχου μπορείτε να την δείτε ΕΔΩ ).
Μια μικρή έρευνα στο site του Φορέα Διαχείρισης της Λιμνοθάλασσας στο http://fdlmes.gr/ και στην θεματική ενότητα «Ψηφιακά Δεδομένα» στα δεξιά, μας οδηγεί στην παράγραφο «Μελέτες» όπου υπάρχει η μελέτη: Διερεύνηση και Βελτίωση της Υδρονομικής Κυκλοφορίας (Ανανέωσης) των Υδάτων στην Περιοχή Νίδοβα, Λ/Θ Αιτωλικού, με Χρήση Αριθμητικού Ομοιώματος Κυκλοφορίας (Πράσινο Ταμείο 2014)
Πρόκειται για μελέτη του Πανεπιστημίου Πατρών, του τμήματος πολιτικών μηχανικών, του εργαστηρίου υδραυλικής μηχανικής και στηρίζεται σε αριθμητικές προσομοιώσεις.

Διαβάζουμε λοιπόν στη μελέτη: «στην περιοχή απορρέουν οργανικά φορτία η πηγή των οποίων, πέραν των φορτίων των φυσικών διεργασιών του συστήματος, είναι τόσο ο Βιολογικός καθαρισμός όσο και οι απορρέοντες παρακείμενοι αύλακες».

Ποιό κάτω η μελέτη αναφέρει: «Με βάση τις αριθμητικές προσομοιώσεις για αποκλειστική δράση της παλίρροιας (συνθήκες άπνοιας) και για την υφιστάμενη κατάσταση, θεωρώντας πλάτος υφαλαύλακα ~ 50 m και βάθος ~ 3 m με βάση τα αρχικά στοιχεία σχεδιασμού του υδροδυναμικού συστήματος, προκύπτει χρόνος ανανέωσης της τάξης των 8 ημερών. Στο χρονικό διάστημα αυτό έχει επιτευχθεί, για την συγκέντρωση του διατηρητικού ρύπου, διάλυση κατά 1/0,005 = 200 φορές (δυσμενέστερη περίπτωση υποεπιφανειακά) σε σχέση με την αρχική που θεωρήθηκε στην έναρξη της προσομοίωσης, εφόσον ο υφαλαύλακας στα νότια είναι πλήρως διανοιγμένος

Και αναφέρει ξανά σε άλλο σημείο: «Ωστόσο, με βάση τις προσομοιώσεις για την ορθή λειτουργία του συστήματος απαιτείται ο υφαλαύλακας να βυθοκορείται διατηρώντας το μέγιστο δυνατό βάθος σχεδιασμού του»

Και καταλήγει η μελέτη: «Ο δίαυλος επικοινωνίας της λεκάνης της Νίδοβας με τη λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου, θα πρέπει να βυθοκορείται στο επιθυμητό βάθος όχι μόνο στην περιοχή του διαύλου αλλά και στο εξωτερικό τμήμα του ανάντη και κατάντη του υφαλαύλακα και συγκεκριμένα μέχρι η βυθοκόρηση να «συναντήσει» την ισοβαθή του επιθυμητού βάθους που έχει επιλεγεί για τον άξονα του διαύλου.  Δηλαδή, αν επιθυμητό είναι το βάθος του 1,5 m για το δίαυλο, τότε η εκσκαφή θα πρέπει να προχωρήσει μετά την είσοδο του διαύλου προς τη λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου και μέχρι την ισοβαθή τουλάχιστο του 1,5 m, ενώ αντίστοιχα να διαμορφωθεί ομαλή μετάβαση και για τη επικοινωνία του υφαλαύλακα με τη λεκάνη της Νίδοβας»

Η μελέτη λοιπόν πριν φτάσει στην πρόταση να αρθεί το ανάχωμα, δηλαδή ο δρόμος από το Κατράκειο μέχρι τον Πόρο, διαπιστώνει ότι μια από τις κυριότερες αιτίες που δημιουργούν το φαινόμενο των φυκιών στη Νίδοβα, είναι τα οργανικά φορτία που απορρέουν από το Βιολογικό καθαρισμό του Αιτωλικού. Αν δεν λειτουργήσει ο Βιολογικός ώστε να σταματήσει ο ευτροφισμός της Νίδοβας το μόνο που θα γίνει με την άρση του αναχώματος είναι να γεμίσει και η Δυτική Νίδοβα με φύκια και φυσικά να καταστραφεί και η Δυτική παραλία που βρίσκονται και τα καταστήματα του Αιτωλικού.
Επίσης ο υφαλαύλακας θα πρέπει να είναι πλήρως διανοιγμένος και να βυθοκορείται. Όμως αυτό δεν συμβαίνει αφού στην περιοχή του Πόρου ο υφαλαύλακας έχει δεν έχει βάθος 1/2 μέτρο και στο σημείο που υπήρχαν κάποτε οι φραγμοί του ιχθυοτροφείου του Πόρου υπάρχουν ακόμα τα τσιμέντα μέσα στη θάλασσα και το άνοιγμα δεν είναι ούτε 2 μέτρα.
Και πώς η βυθοκόρηση θα συναντήσει «την ισοβαθή του επιθυμητού βάθους της λιμνοθάλασσας του Μεσολογγίου» όταν το προηγούμενο σχετικό έργο της άρσης του αναχώματος από την Τουρλίδα μέχρι τον Πόρο, άφησε το ανάχωμα μέσα στη λιμνοθάλασσα σε σημείο που δεν περνούν οι βάρκες, γιατί ο εργολάβος πήρε τα στεγνά υλικά του αναχώματος για εκμετάλλευση και άφησε τα υλικά που ήταν κάτω από την επιφάνεια;
Η μελέτη στηρίχτηκε σε αριθμητική εικονική προσομοίωση χωρίς να λάβει υπόψη της ότι δεν λειτουργούν οι δίαυλοι που φέρνουν νερό από τα νότια, όπως και το ότι τα ανατολικά γεφύρια έχουν βάθος μόλις 10 εκατοστά πράγμα το οποίο δεν επιτρέπει τη σωστή κυκλοφορία του νερού. Και φυσικά πουθενά δεν αναφέρετε ότι θα λυθεί κατά 80% το πρόβλημα.
Αντί να προχωρήσουμε στην άρση του αναχώματος με αμφίβολα αποτελέσματα, μήπως θα ήταν προτιμότερο να διατεθούν πρώτα τα κονδύλια για την επισκευή και σωστή λειτουργία του βιολογικού καθώς και για την κατασκευή μιας βυθοκόρου που θα συντηρεί μόνιμα τους υφαλαύλακες ολόκληρης της λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου και Αιτωλικού και να ακολουθήσει μετά η άρση του αναχώματος;
Όλα τα έργα πού αφορούν τη βελτίωση της λιμνοθάλασσας είναι καλοδεχούμενα, αρκεί να γίνονται σωστά και όχι απλά «για να γίνει έργο». Να μη μετατραπούν τα έργα της λιμνοθάλασσας σε μια νέα «εκτροπή του Αχελώου».

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

σωστη τοποθετηση

Ανώνυμος είπε...

Πριν 8-10 χρόνια ο βιολογικός επισκευάσθηκε και κατασκευάσθηκε μια μεγάλη τάφρος καθίζησης ακριβώς μετά απˊ αυτόν. Έκτοτε ο βιολογικός δεν ξέρουμε αν δούλεψε ποτέ σωστά, η τάφρος έγινε ένας βρομερός καλαμιώνας και άρχισε ο ευτροφισμός σˊ ολόκληρη τη λιμνοθάλασσα, που τα τελευταία χρόνια ειδικά στην ανατολική Νίδοβα είναι καθημερινό φαινόμενο. Για να έχουμε επαναφορά των νερών της λιμνοθάλασσας, δεν χρειάζεται επισκευή (ξανά;)του βιολογικού και ούτε η άρση του δρόμου θα λύσει το πρόβλημα, μια και ο δρόμος υπάρχει εδώ και πενήντα χρόνια, αλλά: -Κατάργηση του βιολογικού και μεταφορά των λιμάτων στο βιολογικό Οινιαδών. -Εκτροπή αντλιοστασίων. -Απομάκρυνση ρυπογόνων εστιών. -Διάνοιξη διαύλων επικοινωνίας των νερών της λιμνοθάλασσας με το Πατραϊκό και φυσικά οτιδήποτε προτείνουν οι επιστήμονες που θα βοηθήσει το καθαρισμό αυτών. Γ. Σφυρής

Ανώνυμος είπε...

ο δρομος ειχε την δικη του ιστορια καποιοι το εγραψαν στο τοιχο με μπογια ηταν οι λεξεις SEX στον πορο , περπατημα στον πορο, ματι σ αυτους που κανουν ματι στον πορο

Ανώνυμος είπε...

welcome to μουλουμενα street